Szlaki nie tylko pielgrzymkowe

oznaczenie szlaku pielgrzymkowego do Dąbrówki Kościelnej

Trasa: Czerwonak, stacja PKP> (czerwonym szlakiem) Dziewicza Góra> (czarnym szlakiem) Głaz upamiętniający pożar lasu> Kliny> Mielno > Ludwikowo > (niebieskim szlakiem) skrzyżowanie z Traktem Poznańskim > (Traktem Poznańskim) Czernice > Jezioro Czarne > (zielonym szlakiem) Rezerwat Jezioro Pławno > Okoniec, Jezioro Miejskie > (czerwonym szlakiem) Kamińsko > (skrótem) Leśniczówka Potasze > (niebieskim szlakiem) Owińska, stacja PKP

Długość trasy: 28 km

Czas przejścia (nie licząc postoju nad Jeziorem Miejskim): 5 godzin 20 minut

Z okazji długiego weekendu znów zapuszczamy się w Zielonkę. Startujemy w Czerwonaku. Z Dziewiczej Góry schodzimy czarnym szlakiem ku głazowi oznajmiającemu, że ,,był las, nie było nas; nie będzie nas, będzie las" (a w obliczu ostatnich prognoz ekologów druga część tego powiedzenia skłania - czego pewnie nie przewidzieli jego autorzy- do coraz szerszej, wielopłaszczyznowej refleksji).

Dalej czarnym szlakiem wędrujemy ku wsiom- są to kolejno Kliny i Mielno. O odświeżenie oznaczeń zadbano aż do Mielna - tam trzeba uważać, żeby ulicą Poznańską nie zapuścić się aż do Wierzonki, ale skręcić wcześniej w Leśną. Alternatywą jest wybór na tym samym skrzyżowaniu drogi polnej oznaczonej symbolami ścieżki rowerowej oraz szlaku cysterskiego, która -tak samo jak szlaki piesze - doprowadza do Traktu Poznańskiego.

My decydujemy się na ten pierwszy wariant. W osadzie Ludwikowo żegnamy się z kończącym się tu czarnym szlakiem i ruszamy za niebieskimi znakami w kierunku Owińsk. Kiedy szlak niebieski każe nam skręcić w lewo, nie podążamy już za nim, ale wędrujemy dalej prosto aż do skrzyżowania z Traktem Poznańskim, który na interesującym nas odcinku oznaczono dodatkowo symbolami nawiązującymi do kultu Maryjnego. Przez Puszczę Zielonkę prowadzi bowiem, jak się okazuje, sieć szlaków pielgrzymkowych do sanktuarium w Dąbrówce Kościelnej.

Traktem Poznańskim, a następnie szlakiem zielonym, docieramy do jezior: Czarnego i Pławno (wokół których utworzono rezerwaty) oraz Miejskiego w Okońcu. A tam grają świerszcze, owocami zdobi gałęzie czeremcha...