Zamki i wulkany 3/4. W okolicach Okola.

na szczycie Okola

Trasa: Wleński Gródek, Góra Zamkowa> (żółtym szlakiem) Wleń, rynek> Tarczyn> Przełęcz Rząśnicka> Czarcia Ambona> Skrzyżowanie pod Okolem> Skrzyżowanie pod Pańską Wysoczką> (niebieskim szlakiem) Okole, punkt widokowy> Skrzyżowanie pod Okolem> Czarcia Ambona> (żółtym szlakiem) Przełęcz Rząśnicka> Tarczyn> Wleń, rynek> Wleński Gródek, Góra Zamkowa

Długość trasy: 30, 9 km

Czas przejścia (nie licząc popasu na Okolu): 6 godzin 30 minut

Trasa: Wleń, ruiny zamku Piastowskiego – Wleń, ruiny zamku Piastowskiego | mapa-turystyczna.pl

We Wleniu oprócz Lenna jest jeszcze jeden pałac, zwany Pałacem Książęcym. Wybudowany w XVI w. na miejscu starszej budowli, wielokrotnie zmieniał właścicieli, a jego mury były świadkami historii, które inspirują pisarzy- więcej o tym można przeczytać na stronie internetowej obiektu. Pałac, w którym obecnie funkcjonuje ośrodek wypoczynkowy, mijamy kierując się żółtym szlakiem w kierunku Tarczyna.

różowe elewacje Pałacu Książęcego komponujące się z owocami trzmieliny

Z łąk przed zieloną tablicą znaczącą początek miejscowości roztaczają się widoki na Karkonosze.

Widoki te urzekły Uriana Hopmana, Holendra, który w małej dolnośląskiej wsi stworzył Taras Tarczyn- dom wypełniony przedmiotami z podróży oraz tworzoną przez siebie sztuką.

Za Tarczynem kończy się droga bitumiczna, kończy się też dobre oznaczenie szlaku. Trochę błądząc, docieramy do Przełęczy Rząśnickiej z tablicą postawioną przez Gminę Jeżów Sudecki. Od tego miejsca znaki znowu się pojawiają, wyraźne i dość gęsto wymalowane. Trzeba się za to przedzierać przez ogrodzenie pastwiska oraz strefę strzeżoną przez gospodarskie psy.

Na rozejściu szlaków nad Chrośnicą wybieramy odnogę żółtą, planując powrót za znakami niebieskimi. Zbliżamy się do najwyższego (wg tegorocznych pomiarów) wzniesienia Gór Kaczawskich, czyli Okola (725 m n.p.m.). W wykazie szczytów Korony Gór Polski wciąż figuruje Skopiec (721 m n.p.m.), ale geodeci i kartografowie przesunęli go już na trzecie miejsce, za Okolem i Folwarczną (724, 7 m n.p.m.). Zdobyć wszystkie wymienione góry (oraz 27 innych) należy z kolei, jeśli chcemy otrzymać odznakę Korony Kaczawskiej, przyznawaną przez PTTK Legnica.

W tych okolicach pomyliliśmy trasę podczas Przejścia Dookoła Kotliny Jeleniogórskiej, jesteśmy więc ostrożni. Czujemy się również bardziej wyspani niż wtedy, więc z nawigacją nie mamy większych problemów. Dochodzimy aż do Rozdroża pod Pańską Wysoczką, gdzie za oznaczeniami niebieskiego szlaku oraz strzałkami Orlej Ścieżki, zakręcamy w kierunku Okola.

Na szczycie znajduje się platforma widokowa oraz wiata, które w 2018 r. odtworzono, kontynuując tradycje przedwojenne. Dzięki temu możemy zasiąść wygodnie na wkomponowanej w skałę ławeczce, kontemplując panoramę z charakterystycznymi masztami Łysej Góry na pierwszym planie.

widok z Okola na Łysą Górę

Okole- podobnie jak wleńska Zamkowa Góra- jest świadectwem paleozoicznego wulkanizmu podmorskiego. Na jego zboczach możemy doszukać się struktur law poduszkowych. Siedzimy pośród wiekowych zieleńców dopóki nie zaczyna nam się robić chłodno.

Po opuszczeniu najwyższego wzniesienia Gór Kaczawskich, wracamy- zgodnie z planem- niebieskim szlakiem do rozdroża przy Czarciej Ambonie. Dalej do Wlenia idziemy znanym już żółtym, przez strefę szczekania, nad ogrodzeniem pastwiska, poboczem przez Rząśnicką Przełęcz. Potem kiepsko oznaczonym odcinkiem do Tarczyna (w tę stronę też nie jesteśmy pewni prawidłowego przebiegu szlaku) i jezdnią, stromo opadającą ku Pałacowi Książęcemu. Teoretycznie moglibyśmy nie wracać tą samą drogą, zataczając większą pętlę przez Chrośnicę, Płoszczynę, Czernicę oraz Modrzewie, ale znów nasze zapędy powstrzymuje nadchodzący wcześnie zmrok.